Suomen paras rakennustyömaa valittiin jälleen
Megalomaanisen kokoisten kauppakeskusten voittokulku Vuoden työmaa -kilpailussa jatkui myös tänä vuonna, kun voiton vei Pasilaan vauhdilla nouseva korttelikokonaisuus Tripla. YIT:n urakoima Tripla ei toki rajoitu pelkkään kauppakeskukseen, vaan kokonaisuus muodostuu sen lisäksi hotelli- ja toimistorakennuksista, sekä asuintaloista katu-, maa- ja pihatöitä unohtamatta. Triplaa onkin kutsuttu kokoluokkansa ja monimuotoisuutensa vuoksi megahybridihankkeeksi.
Helppoa tällaisen kokonaisuuden hallinta ei missään nimessä ole, mutta muuntautumiskyky ja ketteryys on säilynyt läsnä projektin alusta saakka. Tiedonkulun sujuvuutta on saatu parannettua suunnittelutiimin ja tuotannon välinen tiivis yhteistyö, digitaalisten työkalujen hyödyntäminen ja Big room -työskentely.
Kilpailun asiantuntijaraati löysi Triplan työmaasta paljon hyvää, ja voittoon sen siivittivät seuraavat havainnot:
- Kokoluokastaan ja vaativuudestaan huolimatta hyvin johdettu hanke
- Erinomainen aikataulujen hallinta ja ajallinen ohjaus
- Hyvä ilmapiiri, työmaa huokui tekemisen meininkiä ja osaamisen iloa
- Triplan rakentamisesta saatavaa megakohteiden rakentamisen osaamista pyritään hyödyntämään myös jatkossa suunnittelemalla toimihenkilöiden urakehitystä etukäteen
- Henkilöstön hyvinvointiin kiinnitetään huomiota kuukausittaisen fiilismittarin tuloksien avulla
- Aliurakoitsijoiden tyytyväisyyden tasoa mitattiin nettosuositusindeksillä
- Digitaalisten työkalujen monipuolinen hyödyntäminen ja laaja-alainen tietomallien käyttö
Varsin poikkeuksellisen rakennuskohteen Triplasta tekee myös sen aikataulu. Alkuperäistä aikataulua saatiin kiristettyä kahdella vuodella, kun väliaikainen asema päätettiin rakentaa palvelemaan asiakkaita vanhan rautatieaseman purkutöiden, ja uuden aseman rakentamisen ajaksi. Tällä toimenpiteellä saatiin myös hankkeen muiden kustannusten nousu pysymään hallinnassa.
Tripla on saanut paljon kiitosta avoimuudestaan sijoittajilta ja asiakkailta. Esiin nousseet hankaluudet on käsitelty peittelemättä ja virheistä on otettu opiksi. Hankkeen sidosryhmien tyytyväisyyttä pääurakoitsijaan on mitattu poikkeuksellisesti oman henkilökunnan lisäksi myös asiakkaiden, viranomaisten, suunnittelijoiden ja aliurakoitsijoiden osalta.